Perinteinen kotisivu vai sosiaalinen media?

Kun yritin etsiä parhaita aasialaisia ravintoloita Helsingin alueelta, huomasin, että monilla pienyrityksillä kuten juuri ravintoloilla ei ole enää ollenkaan omia kotisivuja, vaan tiedot päivitetään pelkästään yrityksen facebook-sivuille. Facebookista voi löytää esimerkiksi kuvia ravintolasta, ruokalistan tai lounaslistan ja sen kautta voi lähettää viestiä henkilökunnalle. Perinteiseen kotisivuun nähden facebookin hyöty on tietysti ensinnäkin se, että sosiaalisen median alusta on ilmainen siinä missä kotisivujen domain, osoite, koodaaminen ja ylläpito yleensä maksavat. Artikkelimme tarkastelee erilaisia hyötyjä ja haittoja, joita molemmissa alustoissa on. Jos haluat kuitenkin kunnolla panostaa yrityksesi brändin rakentamiseen, sekä perinteiset kotisivut että sosiaalisen median näkyvyys ovat usein elinehto. Yksi keino saada enemmän varoja kotisivun ylläpitämiseen ovat tietysti kasinopelit. Jos haluat, voit hyödyntää yhteistyökumppanimme tarjoaman Unibet bonus.

Perinteisen kotisivun hallittavuus

Kotisivun hyvä puoli on luonnollisesti, että omistat oman nettisivun ja se antaa sinulle vapaat kädet mediabrändisi muokkaamiseen. Voit laittaa kotisivuillesi juuri sellaisia tietoja kuin haluat ja vaikuttaa sen graafiseen ilmeeseen loputtomasti. Facebook sen sijaan on kolmannen osapuolen kaupallinen sivusto, joten vaikka se on käyttäjilleen ilmainen, esimerkiski käyttäjäehtoihin mukautuminen tai visuaalisen ilmeen rajoittuineisuus ovat sen negatiivinen puoli.

Perinteisen kotisivun etu on myös yritysomistajan päätösvalta sivun kaupallistamisesta. Jos brändisi on tunnettu ja sivusto saa paljon liikennettä, voit halutessasi hankkia yhteistyökumppaneita ja laittaa mainoksia nettisivuillesi. Hallitset mainosten lukumäärää ja kuinka paljon pyydät sponsoreilta. Sitä vastoin suurin osa sosiaalisen median alustoista kuten juuri Facebook hyödyntävät käyttäjiensä henkilökohtaisia tietoja kohdentaakseen näille paremmin alustalla näkyviä mainoksia. Facebook saa rahaa yhteistyökumppaneiltaan ja sponsoreiltaan, mutta sinä et saa myydä mainostilaa Facebookissa. Et siis voi suoraan kaupallistaa facebook-sivujasi.

Sosiaalisen median läpinäkyvyys ja nopeus

Facebookin samoin kuin muunkin sosiaalisen median ehdoton etu verrattuna perinteiseen kotisivuun on nopeus, helppokäyttöisyys ja läpinäkyvyys. Websivun päivittäminen vaatii teknistä taitoa ja kokemusta, mutta kuka tahansa voi päivittää facebookia. Kohdeyleisösi ei myöskään tarvitse erikseen etsiä sivuasi netistä tuhansien kilpailevien yritysten joukosta, vaan he saavat kaiken relevantin tiedon siitä suoraan facebookin kautta samalla, kun he selailevat palvelussa kavereiden lomakuvia. Yrityksesi saa myös helposti näkyvyyttä, kun käyttäjät voivat jakaa linkin facebook-sivuillaan. Kaikki päivitykset näkyvät myös heti tuhansille ihmisille, kuten myös sivustosi suosio, sillä facebookista näkee suoraan, kuinka monta ihmistä tykkää tai suosittelee yritystäsi. Voit kommunikoida suoraan faniesi kanssa ja järjestää esimerkiksi arvontoja tai kilpailuja.

Kumpaa mediaa sinä suosit? Perinteistä vai uutta? Kumpikin antaa näkyvyyttä netissä, mutta pelisäännöt ovat erilaiset.