Helpotusta arkeen

Arki. Tuo upea, ihana kirosana. Arki on kuin ruusuilla tanssimista. Harmaa arki. Ei kurjuutta kummempaa. Tiedäthän, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Niin kuin tietenkin kuuluukin, mutta ei se arki aina ole harmaata taikka pelkkää juhlaa. Ainakaan minulla. Se on hyvin ennalta arvaamattoman tasaisesti molempia.

Iso osa arkea on työ ja työskentely yrityksessä kuin yrityksessä on toisinaan hektistä, tai hyvin hektistä. Tärkeintä on muistaa tehdä oikeat asiat oikeaan aikaan ja vielä oikeiden henkilöiden kanssa. Toisin sanoen täytyy pystyä jonglööraamaan monta palloa ilmassa tiputtamatta koskaan yhtäkään palloa ja vielä pitämään silmät avoinna uusille palloille. Sillä mahdollisuudet kun eivät odota.

Ennen vuorasimme kaikki toimiston seinät ja keittiön kaapit post-it lapuilla, tai niin ainakin minä itse tein ja toisinaan teen vielä tänäkin päivänä kun on monta tärkeää asiaa samanaikaisesti muistettavana. Kaikki tämä, jotta muistaisimme kaiken relevantin omaan työhön sekä arjen pyörittämiseen liittyen. Nykyään tosin älypuhelin ajaa ainakin osaksi tuon saman asian, ainakin henkilökohtaisen arjen pyörittämisen suhteen.

Mutta joskus kaikki tämä ei kuitenkaan aivan riitä.

Robotit ja tekoäly tulevat arkeen

Tänä päivänä puhutaankin paljon roboteista ja niin kutsutun helpon työn automatisoinnista. Tässä on kyse niin kulujen minimoinnista avulla ja siihen turvautuen kuin saada arki ja työ toimimaan jouhevammin. Ideana on, että laite muistuttaa asioista, jotka täytyy tehdä. On myös ääni ohjattavia toimintoja joille keskustellaan kotona ja työssä. Käsittääkseni pisin järkevä ja monipuolinen keskustelu, joka on käyty ihmisen ja robotin välillä on kestänyt noin 10 minuuttia. Robotilta voi esimerkiksi kysyä säästä, pyytää soittamaan mieleistä musiikki listaa ja keskustelemaan elokuvista. Tulevaisuudessa ajatellaan, tai Pohjois Amerikassa jo tänä päivänä, että keskusteleva ja kuunteleva robotti hoitaa ruokaostokset pelkällä yksinkertaisella käskyllä.

Missä mielestäsi menee automatisoinnin raja? Se, että soittaessasi pankkiin juttelet ensimmäiset minuutit vastaajan kanssa näppäillen numeroita yhdestä yhdeksään vastauksesi merkiksi. Taikka kun ruokakaupassa menet kassan kautta, jossa ei olekaan kassalla henkilöä vastassa vaan skannaat itse hankkimasi tuotteet kassaan sekä lopuksi maksat vaaditun summan koneelle? Tai miten olisi robotin suorittama leikkaus?

Automatisoitua yritystoimintaa

Parhaimmillaan automatisoitu työvoima tuo apua pienten ja keskisuurten yritysten tietojen hallintaan hyvin edullisesti. Se ajastaa ja muistuttaa tulevista tilaisuuksista, kamppanjoista tapahtumista ja tapaamisista tavalla, joka on sinulle sopiva. Se on myyjän paras työkaveri ja palveleekin tunnollisen työntekijän roolissa lähes täydellisesti. Kurkkaa erimerkiksi webcrm.com/fi.

Kasvavat yritykset kuten esimerkiksi startup yritykset tarvitsevat paljon auttavia käsiä, mutta taloudellisia resursseja siihen ei vain ole. Mm. tiedon hallinta nopeasti kasvavassa yrityksessä voi tuottaa paljon harmaita hiuksia.

Suomessa yritystoiminnan avaamisesta, pyörittämisestä, henkilökunnan palkkaamisesta ynnä muusta on toistaiseksi tehty hyvin haastavaa. Yrityksellä toisin sanoen täytyy olla rahoitus taikka kova kassavirta ennen kuin ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilökuntaa kannattaa ja pystyy palkkaamaan, ainakaan täysipäiväisesti. Kuka tahansa, joka on koskaan täyttä palkkaa nostanut, taikka maksanut tietää, että vain murto-osa jota yritys työntekijän palkkaamisesta maksaa, päätyy itse työntekijälle. Se on se hinta jonka maksamme kun voimme asua hyvinvointi valtiossa.