Netistä löytyy paljon erilaisia kotisivukoneita, joilla voit helposti luoda yrityksellesi omat kotisivut. Kotisivujen suunnitteluun kannattaa panostaa, koska niiden avulla voit luoda brändillesi hienon imagon. Kotisivut ovat kuin yrityksesi nimilappu. Niiden tuottaminen on suhteellisen edullista. Käytä kuitenkin suunnitteluun riittävästi aikaa, jotta sivujen rakenne palvelisi liiketoimintaasi parhaalla mahdollisella tavalla.
Ilmaisohjelmalla luot kotisivusi hetkessä
Jos yrityksen budjetti on tiukoilla, verkosta löytyy myös maksuttomia ilmaisohjelmia, joiden avulla kotisivut on helppo rakentaa ilman isoja kustannuksia. Verkosta löytyy myös hyödyllisiä oppaita, joita voi hyödyntää omien kotisivujen suunnittelussa ja luomisessa. Ensiksi kannattaa hankkia domain-nimi ja webhotelli, jotka mahdollistavat kotisivun pitämisen tietyssä osoitteessa. Domain-nimen voit hakea Viestintävirastosta, ja webhotelleja on netissä tarjolla laaja kirjo. Ilmaisessa webhotellissa miinuksena voi olla rajallinen tila sekä yksinkertaisempi rakenne, jonka takia joudut pitäytymään perusasioissa etkä voi luoda todella monipuolista sisältöä. Ilmainen webhotelli voi myös lopettaa toimintansa yllättäen, jolloin kotisivusi toiminta vaarantuu.
Sisältöä ja ominaisuuksia kotisivuille
HTML-editorista on paljon hyötyä, kun haluat luoda kotisivuillesi sisältöä. Jos nettikoodaukseen ei ole aikaa tai sen opettelu ei innosta, voit myös käyttää valmiita ja ilmaisia kotisivupohjia tai ulkoistaa koodauksen sen osaavalle henkilölle tai yritykselle. Voit rakentaa kotisivuillesi erilaisia Flash-animaatioita ja luoda esimerkiksi chatteja tai palstoja, joissa sivuilla kävijät voivat keskustella. Jos kotisivujesi tavoitteena on myydä tai markkinoida yritystäsi tai sen tuotteita, kiinnitä erityisen paljon huomiota ulkoasuun, sillä ensivaikutelmalla voit hyvässä tapauksessa voittaa puolellesi useita asiakkaita. Jos taas epäonnistut sivujen ulkoasun luomisessa, ne eivät herätä ostajan luottamusta.
Hyvännäköiset kotisivut
Panosta kontekstiin eli rakenteeseen, teksteihin ja kuviin sekä sivujen värimaailmaan. Väreillä on tehokas vaikutus lukijoihin – älä siis aliarvioi kotisivujesi väriskaalaa. Panosta erityisesti etusivun brändilliseen ilmeeseen. Valitse koko sivustolle laadukasta sisältöä, jolla pystyt huokuttelemaan asiakkaita ja hurmaamaan heidät. Mieti, mikä on yrityksesi ydinsanoma. Ole selkeä ja mieti otsikkoja ja lauserakenteita tarkkaan. Tärkein sisältö kannattaa aina sijoittaa sivun yläosaan, jolloin se on lukijan silmäiltävissä heti ensimmäiseksi. Jos et ole vielä luonut yrityksellesi logoa, se kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön tässä vaiheessa. Logo kertoo lukijalle silmänräpäyksessä, mistä yrityksestä on kysymys, ja se kannattaakin lisätä jokaisen sivun vasempaan yläkulmaan. Kiinnitä huomiota navigoinnin helppouteen ja rakenteen selkeyteen. On myös hyödyllistä lisätä sivuille yrityksestä kertova oma osio, jossa voit kertoa lisää toiminnastasi ja siitä, kuka olet.
Miten voit lisätä kotisivujesi kävijämäärää?
Kun olet saanut sivusi edustuskuntoon, voit ruveta miettimään strategiaa kävijämäärän lisäämiselle. Suosittuihin hakukoneisiin listautumalla lisäät sivujesi kävijämäärää helposti ja nopeasti. Voit käyttää sivujesi mainostamiseen myös YouTubea. Myös bloggaus ja RSS-fiidien luominen ovat hyviä vinkkejä osumien lisäämiseen. Sivujen tekovaiheessa kannattaa myös kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin luomalla lyhyet ja ytimekkäät otsikot sekä Site map, johon sisältyy kotisivujesi rakenne. Jokaiselle sivulle kannattaa asettaa kaksi tai kolme avainhakusanaa. Hakukoneet poimivat osumia parhaiten tekstistä – vältä siis Flash tai Java-sisältöjä.
Onnea nettisivujen tekoon!