Panosta laadukkaisiin kuviin
Selkeät, helppokäyttöiset ja laadukkaat sivut ovat yritykselle tärkeät. Sivuilta saatavan informaation lisäksi tärkeää on kuitenkin, millaisen mielikuvan ja tunnelman sivut antavat asiakkaalle. Mieti mielessäsi hyviä verkkosivuja, joita olet viimeaikoina katsellut? Tuleeko mieleesi kauniita ja laadukkaita kuvia ja tyylikästä ulkoasua. Entäpä huonot verkkosivut? Tuntuiko ulkoasu vanhahkolta ja kuvat suttuisilta?
Kuva on oikein käytettynä erinomainen tehokeino. Se selkeyttää ja luo luottamusta. Kun webhotelli on tilattu ja sivut työn alla, kannattaa kiinnittää erityishuomiota kuviin ja miettiä miten kuvien avulla saisit paremmin viestittyä haluamiasi asioita. Ammattimaisesti ja laadukkaasti toteutettu kuvamaailmaa antaa positiivisen kuvan yrityksestä ja on olennainen osa mielikuvien rakentumisessa.
Monta tapaa saada kuvia
Sivuston graafisen ilmeen lisäksi tärkeitä kuvaelementtejä ovat valokuvat. Kuvia verkkosivustolle on mahdollista hankkia monella tapaa. Jos lähipiiristä löytyy taitavia kuvaajia, on helpoin tapa tuottaa kuvamateriaalia itse. Silloin sinun ei tarvitse miettiä tekijänoikeuksia tai muuta, vaan saat juuri sellaisia kuvia kuin haluat oikeista kuvauskohteista ja tuotteista.
Toinen vaihtoehto on palkata ammattikuvaaja. Alan opiskelijoita voit löytää edullisesti, ja näin kustannukset pysyvät pieninä. Ammattikuvaajan etu on laadukas työn jälki ja valittavissa olevat kuvauskohteet ovat aitoja ja relevantteja.
Suosittu tapa on myös käyttää internetin ilmaisia kuvapankkeja ja kuvanjakopalveluita. Niistä löydät kuvia lukuisista aihealueista. Muista kuitenkin aina tarkistaa kuvien käyttöoikeus. Kuvien käyttäminen luvattomasti on laitonta, vaikkakin valitettavasti yleistä. Kuvia ei myöskään kannata käyttää liikaa, sillä tutkimusten mukaan aitojen ihmisten ja tilanteiden käyttäminen edistää luottamuksen syntymistä paremmin kuin lukuisat kuvat tuntemattomista ihmisistä.
Kuvat kertovat enemmän kuin sanat
Vaikka informatiivinen teksti verkkosivuilla on tärkeää, ei kuitenkaan ole yhdentekevää, miltä sivut näyttävät. Vanhan kliseen mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja toisinaan se pitää paikkansa. Ensivaikutelman luominen verkkosivuilla on tärkeää. Huonolaatuinen kuva etusivulla saattaa aiheuttaa asiakkaassa huonon ensivaikutelman, ja mielikuvaa on vaikea korjata myöhemmin. Googlen tutkimuksen mukaan ihmisellä menee noin 50 millisekuntia mielipiteen muodostamisessa, kun he näkevät verkkosivun. Peli voi siis olla menetetty hyvinkin nopeasti.
Yrityksen henkilökunnan kuvien käyttö sivuilla voi monesti olla hyvä ajatus. Työntekijöiden esitteleminen ja oikeat ihmiset tekevät yrityksestä helposti lähestyttävän ja antavat asiakaspalvelualttiin mielikuvan.
Vähemmän on enemmän
Kun valitset kuvia verkkosivuillesi, mieti tarkkaan, paljonko niitä laitat ja mihin ne kannattaa sijoittaa. Selkeän lopputuloksen aikaansaamiseksi asettelu ei saa olla liian tiivistä, eikä sivuja tulisi joutua scrollaamaan eri vierittämään liikaa.
Verkkosivujen suunnitteluun panostaminen on tärkeää, sillä ne rakentavat yrityksesi brändiä. Laadukkaat kuvat ovat osa toimivia kotisivuja, joten niiden käyttö kannattaa suunnitella huolellisesti ja tarkoituksenmukaisesti.