Hakusanaoptimointi lisää liikennettä kotisivuillasi

Kotisivujen luominen – valitse oikeat haku- ja avainsanat
Online-markkinoinnin ja verkkokaupan menestystä on mahdollista lisätä muutamalla yksinkertaisella kikalla. Nettisivujen pystyyn saaminen aiheuttaa monelle päänvaivaa, mutta niiden luomiseen voit käyttää verkosta löytyviä kotisivukoneita. Työhön on myös mahdollista palkata ammattilainen, joka hoitaa sivut kuntoon edullisesti ja käden käänteessä. Et voi kuitenkaan kokonaan ulkoistaa sivujesi tuotantoa, sillä yleensä vain sinä tiedät yrityksesi ydinkohderyhmän ja tunnet bisneksesi täydellisesti. Jotta pystyisit markkinoimaan oikeita tuotteita tai palveluita niitä tarvitsevalle kohderyhmälle, panosta avainsanatutkimukseen ja hakusanaoptimointiin. Niiden ansiosta voit lisätä sivustosi liikennettä huomattavasti jo pienellä paneutumisella.

 

Avainsanat, haut ja kilpailu
Jos sinulla ei vielä ole tutkimustietoa tai tilastoja siitä, miten asiakkaat hakeutuvat kotisivuillesi, ota esiin paperia ja kynä. Mieti potentiaalisia hakusanoja ja avainsanoja, jotka liittyvät myymääsi tavaraan tai palveluun. Jos markkinoit suosittua päivittäistavaraa, ota huomioon erityisesti harvinaisemmat synonyymit, sillä ne saattavat olla hakusanoina erittäin käyttökelpoisia. Muista kuitenkin aina asettua asiakkaan asemaan: älä käytä liian pitkälle vietyä ammattikieltä tai monimutkaisia termejä. Google tarjoaa erittäin hyvän työkalun hakusanojen optimointiin ja avainsanojen suunnitteluun. Se löytyy Google Adwords -sivuilta. Avainsanatyökaluun voidaan syöttää haluttuja termejä, mutta myös sulkea pois hakuja, jollaisten hakutuloksissa et halua tuotteidesi tai palveluidesi näkyvän. Tällä ”negatiivisella” haulla voidaan suodattaa osumia tehokkaasti jo ennen, kuin asiakkaat päätyvät sivuillesi. Hakusanaoptimoinnin tarkoituksenahan on luoda hakutuloksista mahdollisimman paljon myyntiä ja ostoksia. Tällöin kannattaa keskittyä hakusanojen laatuun.Hakusanaoptimointi lisää liikennettä kotisivuillasi 2

 

Kun olet määritellyt haluamasi avainsanat ja syöttänyt ne avainsanatyökaluun, työkalu ehdottaa lisäksi muita samantyylisiä termejä, joista saat mahdollisesti lisää inspiraatiota itsellesi. Voi olla, että sinulta on jäänyt huomaamatta muutamia hyödyllisiä avainsanoja. Voit ajaa kaikki termit excel-taulukon muotoon ja käsitellä hakujen lukumäärää ja kilpailuastetta helposti eri sarakkeissa. Kilpailuaste on olennainen tekijä haun onnistumiselle. Mitä lähempänä kilpailuaste on numeroa 1, sitä huonompi avainsana on kyseessä. Useimmiten runsaasti hakuja synnyttävien avainsanojen kilpailuaste on korkea. Siksi ihanteellinen avainsana, joka tuo sivustollesi mahdollisimman paljon liikennettä, synnyttää suhteellisen paljon hakuja kuukausittain, mutta on kilpailuasteeltaan vähäinen.

 

Avainsanat – kohtuus kaikessa
Kun olet määritellyt avainsanatyökalun avulla käyttökelpoiset termit, älä viljele niitä tekstissä liikaa. 1–2 % tekstimassasta on hyvä esiintymistiheys, jolla voidaan optimoida osumat hakukoneissa. Muista myös käyttää juuri sitä sijamuotoa, jonka olet valinnut työkalun osoittamista avainsanatuloksista. Kuten sanottua, vaiva on suhteellisen pieni nähtynä siihen hyötyyn, mitä voit saada hakusanojen optimoinnilla. Vaikka antaisit tämänkin vaiheen ulkopuolisen yrityksen käyttöön, sinun kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään toimintasi avaintuotteita, palveluita ja ydinsanoja, joilla voit ohjata liikennettä kotisivuillesi. Onnea matkaan!